vrijdag 8 november 2013

Balans als inspiratiebron

Als ik mensen vraag wat ze nu zo aanspreekt in het werken met paarden, dan hoor ik vaak een antwoord in de trant van; "paarden zijn groot en sterk, maar toch zo gevoelig en zachtaardig". Als je het mij vraagt omschrijven mensen daar de perfecte balans tussen mannelijke en vrouwelijke energie.
Zou dat dan hetgeen zijn dat mensen in het werken met paarden aantrekt? De kracht in combinatie met een zacht karakter? Als ik hierover filosofeer, dan kan ik niet anders dan denken aan de vele keren dat er mensen bij mij komen die het plezier in hun werk met paarden verloren zijn. Mensen die met paarden werken en zich telkens weer in een conflict lijken te bevinden. Als ik met deze mensen werk, dan valt me op dat de balans tussen de kracht en eenduidigheid met aan de andere kant zachtheid en zorgzaamheid, verre van aanwezig is.
Soms lossen mensen problemen met hun geliefde viervoeters op door ze hard aan te pakken, want alles draait om leiderschap, toch? Anderen lijken de stap de andere kant op te maken, want je mag je paard niet onder druk zetten en waarom moet dat paard doen wat ik wil, we zijn allemaal levende wezens, toch?
Vreemd genoeg sluiten heel veel trainingsmethoden op deze uitersten aan. Oftewel leer je opnieuw leiderschap te nemen over je paard, of je leert ze in vrijheid te begeleiden en er vooral niet aan te zitten. Interessant als je ervan uitgaat dat je vanuit het eerste uiterste meestal eerst naar het andere uiterste gaat, alvorens je een nieuwe balans kunt vinden. Alleen lijkt die laatste stap in veel gevallen niet vanzelf te ontstaan. Dit gaat dan vaak ten koste van onze paarden. Paarden raken fysiek in de problemen door een te veel of een te weinig aan "ondersteuning. Paarden raken psychisch in de problemen doordat ze angstig of afgestompt gaan reageren op hun onvoorspelbare en uit balans zijnde omgeving.
Zoals je wellicht uit deze blog kan afleiden, wil ik graag via de gulde middenweg gaan. De balans tussen kracht en empathie, actie en geduld, duidelijkheid en warmte, afstand en nabijheid. In het werk met de paarden vraag ik de mensen die bij EquiJoy komen trainen en leren, of ze eerst willen afvragen of hetgeen ze doen zowel henzelf als het paard deugd doet. Ook vraag ik mensen na te denken over wat ze nu eigenlijk willen met hun paard. Verder vergroten we kennis over de bio-mechanica van zowel mens als paard. Als je weet hoe een gezond paard eruit ziet, dan weet je ook wanneer je paard fysiek baat heeft bij het werk dat je met hem doet. Tenslotte kunnen we de mensen die met de paarden werken ondersteunen door ervoor te zorgen dat ieder zijn eigen stijl en werkwijze vindt.
Je zou kunnen zeggen dat ik binnen het werken met mensen en paarden mijn bijzondere combinatie van expertisen inzet.