maandag 14 oktober 2013

van "pionier" naar "inspirator"

Wie had dat ooit gedacht... toen ik meer dan 10 jaar geleden besloot mijn passie vorm te geven in mijn eigen bedrijf, heb ik moeten leren om te pionieren. Niemand had ooit gehoord van therapie of coaching met behulp van paarden. Ik heb maar wat vaak over definities moeten nadenken en telkens opnieuw moeten uitleggen wat ik dan zoal deed met de paarden en de mensen die kwamen voor begeleiding. Ik heb er zelfs een workshop voor opgezet; 'met het paard op ontdekkingstocht naar jezelf".
Inmiddels schieten de collega bedrijven uit de grond en kun je geen dorp of stad meer vinden zonder equitherapeut. Om te kunnen blijven concurreren met al dit aanbod zal ik mijn aanpak van pionier langzaam aan eens moeten gaan aanpassen! Ik merk dat ik me steeds duidelijker moet gaan onderscheiden... maar hoe? Als ik vertel over mijn jarenlange ervaring, of ik geef aan dat ik uitgebreid ben opgeleid en zelf ook opleidingen en trainingen verzorg, dan zijn er zeker een aantal andere collega's die zich daar ook op kunnen beroepen. Als ik praat over onze prachtige plek en de fijne paarden die ik ter beschikking heb, dan lijkt dat ook niet meer zo uitzonderlijk.
Ik denk echter dat ik "iets" heb waarmee ik me kan onderscheiden van alle andere equitherapeuten en paardencoaches. Dat "iets" is mijn waarom... Waarom doe ik wat ik doe?
Ik vind dat iedereen het recht heeft om zich begrepen te voelen en gezien en gehoord te worden.
Of dat nu gaat om het optimaal communiceren met je paard, of met je omgeving. Wanneer je door de ander begrepen wordt, dan leer je jezelf beter te begrijpen.....

  

Geen opmerkingen: